dinsdag 9 september 2008

DE VVB en 'tSCHELDT

9/09/2008 16:42
DE VVB en ‘tSCHELDT
Ik moet toegeven, dat boven vermeld satirisch e-mailtijdschrift de laatste tijd blijkbaar op dieet is. Sedert men daar de verschijning drastisch heeft aangepast, aan de porte-monnaie, waait er blijkbaar een magerder wind in de redactie-lokalen. Hopelijk herpakt men zich, want kwakkels zijn toch maar …kwakkels
Het kan natuurlijk, dat sedert de opwarming van de aarde, volgens sommige milieufanaten er minder water door de Schelde stroomt, er ook minder inspiratie in de lucht hangt. Is nog altijd geen vrijgeleide om de eigen rangen te bestoken met een Mi.50 of erger. Want de Vlaamse Volks Beweging en de in bedoeld artikel belaagde vrienden, zijn, ‘après tout’, niet de eersten de besten! Meer zelfs, ik geef grif toe dat ik ze gaarne lees en daarom zeker nooit bedoeld had om af te haken. De persoon van Eric Defoort, als Voorzitter, is volgens mij een paar honderd jaar te vroeg geboren. Als Ieperling, echter een paar jaar ouder, heb ik de familie Defoort nog gekend in de persoon van waarschijnlijk een oudere broer van hem. Was mij toen toch niet van de sympathiekste. Wat volledig klopt als ik op Wikipedia de namen van de VU-satrapen en zelfs ons SP Kareltje van Miert, maar daar tegen over ook Mathias Storme zie opduiken. Ik zou zeggen: VVB, was die Defoort werkelijk jullie beste keuze?
Enfin en contre-enfin: we moeten roeien met de riemen die God ons gegeven heeft. En dus: en avant la musique met de rechtzetting over het zogezegd ledenverlies.
De VVB heeft volgend bericht naar 't Scheldt gestuurd, betreffende het artikel over het zogezegde ledenverlies. Ik stuur het u door zodat u uw lezers over de waarheid kunt inlichten.


Geachte heer

Mag ik u vriendelijk verzoeken te vragen waar Andriaan van Gansen zijn informatie over de VVB vandaan haalt? Zijn bronnen kloppen immers niet. Eén telefoontje naar het VVB-secretariaat had volstaan om de gegevens te checken op waarheidsgetrouwheid. De VVB heeft in tegenstelling tot heel wat andere verenigingen nooit een geheim gemaakt van haar ledenaantallen en ook nu niet. We publiceren die regelmatig.

Ik kan u de cijfers op datum van gisteren 3 september 2008 geven. Die leren ons (uiteraard behoudens een spectaculair ledenverlies tijdens de voorbije nacht) dat de VVB gisteren 4758 leden telde, terwijl ze er een jaar geleden op 4 september 2007 slechts 4752 had. Dat betekent dus een aangroei met 6 (zes) leden. De ledenwerving loopt nog tot 31 december 2008 en we hopen ook dit jaar de kaap van de 5000 leden te overschrijden (en het topcijfer van 2007, nl. 5055 leden minstens te evenaren).

Blijkbaar beschikt uw medewerker Adriaan van Gansen over speciale bronnen, want ik lees ook dat bijna 400 leden hun lidmaatschap opzegden. In ons VVB-secretariaat bewaar ik een map met alle binnengekomen reacties (brieven, faxen en uitprints van e-postberichten). Bandopnames van telefoongesprekken heb ik wel niet in mijn bezit, misschien zit daar het grote verschil? Ik tel slechts tien leden en twee bijleden die hun lidmaatschap stopgezet hebben en drie abonnees die hun abonnement niet wensten te verlengen. Voor alle duidelijkheid, dat zijn er vijftien te veel, maar zoveel meer dan tijdens een normaal jaar zijn er dat niet. Voor de volledigheid: vijf mensen lieten weten dat ze er aan denken om hun lidmaatschap niet te hernieuwen. Zij willen de situatie in de komende maanden beoordelen.

De Algemene Vergadering van de VVB keurde op 2 juli met een zeer grote meerderheid de projecttekst “Uit d’oude bron stroomt steeds nieuw water” (die verscheen in Doorbraak 7-8 van juli 2008) goed. We rekenen er op dat zowel de vijf twijfelaars als de 15 ontslagnemenden de tekst kritisch zullen doornemen en er met ons willen over discussiëren. Als democratische vereniging zullen we immers tijdens het najaar met deze tekst naar onze leden trekken. Daarna hopen we dat iedereen terug eendrachtig mee zal willen strijden voor onafhankelijkheid en samenwerking. Wat zowel in het verleden als in de toekomst het doel en de opdracht van de Vlaamse Volksbeweging was en is.

Mag ik er op rekenen dat u als eerlijke, vrije en vranke journalist deze fout zal willen herstellen?

Met vriendelijke groet,

Steven Vergauwen
directeur VVB vzw
Passendalestraat 1A, 2600 Berchem
03 320 06 30

Geen opmerkingen: