zaterdag 20 september 2008

ITALIE, BAKERMAT VAN CULTUUR

ITALIE, BAKERMAT VAN CULTUUR
Deze keer moet ik nog eens de ‘Nakonlain’ -dik tegen mijn goesting - feliciteren met onderstaand artikel. Op de lange duur zult U hier nog moeten lezen dat ze goed aan het worden zijn, daar bij Roularta. Maar just is just en als ’t goed is zeggen wij het ook. Zo lang die Molenaar zijn wieken maar thuis houdt, hé!
Alle gekheid op een stokje. De Knack On Line is eensdeels zeer goed ingelicht, maar brengt die inlichtingen anderzijds nog altijd teveel over volgens hetgeen gedacht wordt ‘in’ te zijn. Denken zij. Maar ze dolen. Nochtans is er beterschap. Zou…zouden zij de tekenen des tijds nu al hebben waargenomen? Voelen zij het linkse moeras wegzinken onder hun voeten, traag maar zeker? Dan is alle hoop nog niet verloren. Om desnoods hun naam, met franscouillonse bijklank (Roulers), en hun naäap Engels (Knack) te vervlaamsen tot bijvoorbeeld Roesartico (= de Roes van Kunstminnend Roeselare) en ‘De Kap’, zijnde de klanknabootsing van de bijl in het hout: de bijl gezet in al wat verbrand (=verlaten) moet worden..
Geen royalties verschuldigd. Neen. Bedankt. De nieuwe naamgeving nam minder dan 30 seconden in beslag, en zoveel heb ik er voor over, om mijn vroeger lijfsblad weer te zien opfleuren. Maar meer dan 30 seconden ook niet.
Geniet mee met dat beetje cultuur, ons gegund uit Roulers, en Flandre….dat mij zeer nauw aan het hart ligt. Te meer als men lovend spreekt en schrijft over Italië, waar ik (wij) datzelfde hart aan verloren hebben. En, sopra tuto, als de gevierde kunstenaar dan daarenboven het plattelandsleven promoot, dan kent onze dankbaarheid geen grenzen meer.

Een architect met wereldklasse
19/09/2008 17:00
Italië viert dit najaar het 500ste geboortejaar van de meest invloedrijke architect uit onze Westerse cultuur: Andrea Palladio (1508-1580).

Het begin van zijn loopbaan is bescheiden. Geboren in Padua als Andrea di Pietro della Gondola kreeg hij een opleiding als steenkapper. De humanist Giangiorgio Trissino uit Vicenza wordt zijn beschermheer en brengt hem in contact met de Romeinse en Renaissance architectuur. Samen gaan zij drie maal naar Rome om de antieke oudheid te bestuderen. Het is Trissino die de jonge man een andere naam gaf, een associatie met de godheid "Pallas".

Het oeuvre van Palladio is hoofdzakelijk gelegen in de "Terra ferma", de vruchtbare landbouwstreek ten noorden van Venetië en rond Vicenza. Rond 1540 kende dit gebied van de Republiek Venetië een stabiele en vreedzame tijd.

Grootgrondbezitters uit Venetië lieten een woning bouwen midden in de natuur, meestal gecombineerd met gebouwen voor de landbouw. Na zijn verblijf in Rome weet hij de renaissance idealen van zijn voorgangers als Alberti en Bramante te assimileren in een reeks uitzonderlijke villa's zoals villa Emo, Badoer, Foscari en Pisani. De grondplannen bezitten een symmetrische, strakke opbouw waarbij de woonkamer op de eerste verdieping steeds een uitzicht heeft op het landschap.

Bij Palladio zijn de trappen verborgen, imposante trapruimtes zijn afwezig. Voor het eerst wordt een tempelfronton aangewend in een villagevel, een oplossing die massaal werd nagevolgd.

De gebroeders Barbaro waren zijn grootste beschermheren. Daniel Barbaro maakte een vertaling van I dieci libri, tien architectuurboeken van de Romein Vitruvius uit de 1ste eeuw. Palladio maakte voor deze Barbaro editie tekeningen. De Barbaro's lieten een villa en kerk bouwen in Maser, op een uitzonderlijke plaats. Het interieur bezit de oorspronkelijke fresco's van de befaamde Venetiaanse schilder Paolo Veronese, met als thema de verheerlijking van de natuur en de vruchtbaarheid. Het is het ideaal van de landelijke woning los van elke stedelijke context, geïnspireerd op de teksten van Romeinse schrijvers die het wonen in de natuur sublimeerden.

Quattro libri

De uitstraling en impact van het oeuvre is het gevolg van de publicatie van "Quattro libri dell'architettura", de vier boeken die Palladio in 1570 uitgeeft in Venetië. Het is tevens het laatste architectuurtraktaat van de Renaissance. In deel één geeft hij een beschrijving van de verschillende ordes en algemene problemen van het bouwen. Vervolgens een deel over het woonhuis, de publieke gebouwen en bruggen en tot slot een boek over de antieke tempels. In deel twee zijn gravures te vinden van zijn villa's. De Engelse vertaling had tot gevolg dat in de 18de eeuw een ware Palladio-rage ontstond in Engeland met als hoogtepunt het Chiswick House van Lord Burlington. Ongetwijfeld Palladio's meest gekende bouwwerk is Villa Capra, bijgenaamd 'La Rotonda'. Gelegen op een heuvel aan de stadsrand van Vicenza bezit de villa, ontworpen als buitenverblijf, vier identieke gevels en een volledig symmetrisch grondplan.

Dit bouwwerk werd "de" ikoon van de Renaissance villa. In Vicenza ontwierp hij een aantal palazzi, de gevel voor de Basilica en zijn laatste magistrale creatie, het Theatro Olimpico, een theater gebaseerd op het Romeinse model.

Hij werd één van de meeste gerenommeerde bouwmeesters in Venetië. Vandaag kan elke toerist aan de overzijde van het San Marco plein Palladio's aanwezigheid ervaren, de imposante San Giorgio Maggiore-kerk met haar witte gevel. Zijn ontwerp voor de Rialto-brug werd niet weerhouden en later opgetrokken door Da Ponte.

Op het hoogtepunt van zijn carrière breekt de pest uit in Venetië, Palladio verliest bijna zijn gehele familie. Na deze epidemie vraagt Venetië hem de Retentore kerk te ontwerpen, een magistraal bouwwerk ter ere van de verlosser.

De werken van Palladio staan ondertussen op de UNESCO lijst van het wereldpatrimonium. Vicenza brengt dit najaar een groot overzicht van zijn oeuvre, een expositie die nadien naar Londen reist. Niet verwonderlijk aangezien een groot aantal tekeningen van Palladio in Engels bezit zijn. De derde halte wordt Amerika, het land die het werk intens omarmde, met als bekendst voorbeeld de gevel van het Witte Huis in Washington.



Psst. Ziehier nogmaals mijn stokpaardje van 19/9, over TAALVAARDIGHEID. Heeft U gelet op de taalhoffelijkheid van de opsteller van dit artikel? ‘De verheerlijking van de natuur en de vruchtbaarheid’. Met een sierlijke omschrijving, die veeleer opvalt door de weglatingen, vermeldt hij de zintuiglijkheid, eigen aan Moeder Natuur. Nergens vermeldt hij geneugten, zinnelijkheid noch lichamelijke waarnemingen, noch vermeldt hij bovendien onderdelen van de menselijke anatomie. Integendeel. De zinswending klinkt zelfs een tikkeltje Bijbels. Daar waar staat ‘Gaat en vermenigvuldig U’ gaat dat ook over vruchtbaarheid en de daartoe benodigde handelingen. Het katholieke Geloof heeft dat zelfs gesublimeerd in het Sacrament van het Huwelijk. Tekeningetjes of uitbeeldingen zijn daarbij niet nodig. Voor wie twijfelt kan er nog altijd te rade gegaan worden bij Koning Mithras. Ook een ‘Spécialité de la Maison’, in Italia….Zelfs een ‘Fournisseur de la Cour’…..in Brussèl.

Geen opmerkingen: