dinsdag 9 september 2008

EEN OUD, HALF VERBRAND BOEK...

Niemand van de 6,2 miljoen Vlamingen die wij zijn, zou deze avond mogen gaan slapen, zonder dit artikel te hebben gelezen bij Luc Van Balberghe, op
http://www.vrijvanzegel.net/blog2/index.php?url=archives/300-Een-oud,-half-verkoold-boek....html&serendipityl[csuccess]true
Het is te lang om integraal over te nemen, en met mijn blogje zal ik maar een paar van die 6,2 miljoen Vlamingen bereiken, maar, zelfs al is het er maar één, zelfs dan nog zou mijn opzet geslaagd zijn. Ik mag ook geen parels uit andersmans' kroon toevoegen aan mijn vlechtwerk met kiezelsteentjes...

Het beeld van een half verkoold boek onder een glazen stolp: ik denk dat in veel families die de anti-Vlaamse repressie, toen de oorlog al lang gedaan was, op het netvlies of in het collectief geheugen gebrand staat. En als Luc Van Balberghe in het begin van zijn artikel al choqueert, door de Gordelaars te kleineren, dan maakt hij dat verder dubbel goed (en overduidelijk niet vatbaar voor misverstanden) stelt hij het hard, correct en duidelijk in zijn allerlaatste zinnetje.

Op die manier (ik kon niet anders dan als repliek een duidelijk proficiat te formuleren, samen met mijn klassieke lolbroekerij van Brussel? Zet het op E-bay en verkoop het aan de meest-biedende, desnoods een Chinees,of de EU.S.S.R) wil ik er een gekend gezegde aan toevoegen: Arm Vlaanderen. Veel te veel leiders, en te weinig volgelingen. Wiskundig hetzelfde, maar omgedraaid: een goede (harde) leiding kweekt veel volgelingen. Hadden wij er nu maar een paar van die voortrekkers, die jammer genoeg in vreemd uniform tegen de verkeerde vijand zijn gaan strijden, en er hun graf hebben gevonden.

O ja, eerst wilde ik Luc Van Balberghe verwittigen om morgenvroeg om 05 uur, het uur van de Staatsveiligheid, te letten op zijn deurbel. Bij nader toezien vond ik dat niet eens nodig. De man heeft al voor hetere vuren gestaan. Let op mijn woorden.

Geen opmerkingen: